søndag, januar 25, 2009

The BlackSheeps - «Oro Jaska Beana» årets hit!

Ja,

I går skjedde det altså, en hendelse som gjør at jeg bare må ha det med i den etterhvert så innaktive bloggen.

Hva som gjør at jeg tar meg tid til å ta et avbrekk i en travel tid å aktivt oppsøke bloggen, er rett og slett hendelsen denne overskriften sier.

Spellemann 2008 ble i går lørdag avholdt, og en rekke priser ble tildelt.
Deriblant den prisen som jeg personlig synes var overraskende, men dog så velfortjent.
Jeg sikter selvfølgelig til prisen for årets hit!

Årets hit gikk nemlig til The BlackSheeps med sangen «Oro Jaska Beana».
Tittelen er samisk, og betyr noe slikt som «ti stille, hund!» på norsk.
Dette er prisen folket kunne stemme på blant flere veletablerte artister og som etter min mening gjør den prisen spesiell og så overraskende.

The BlackSheeps (ja du leste riktig, det er sheeps med en s) fikk jeg første gang høre da de opptrådte på tv på Mgp jr. i Norge, og jeg må si at det er første gang jeg har måtte erkjenne at en MGP jr. låt var skjarmerende og diggbar, og som bidro til at jeg faktisk ville se dem i Mgp Nordic også.

At The BlackSheeps ble stemt frem av folket (deriblant meg), er en bragd som viser at låten som opprinnelig var en sang ment til å delta i den norske Mgp Jr. konkurransen, men som klarte å vinne , og attpåtil klare å vinne den skandinaviske konkurransen, er fengende på en sjarmerende måte.
Jeg må ærlig innrømme at jeg selv har nynnet med når sangen er blitt spilt på radio om og om igjen.
Særlig imponerende er det at radiokanalen P3 også tok den til seg og anerkjente de ungdommene på 15-16 år.
Jeg ønsker ungdommene i The Blacksheeps all lykke i deres (forhåpentligvis) fremtidige musikk karriere som nå sikkert står foran dem!

Har du ikke hørt, eller vet om The Blacksheeps?
Da må du besøke linkene her:

The Blacksheeps

Hør og se The BlackSheeps spille en Coverlåt av Yeah Yeah Yeahs. Finnes også her

Mer fra NRK om The Blacksheeps med videoer med mer.

Se og hør årets hit;