fredag, mars 24, 2006

Kaffe på en fredag?

Vær: Sol

Jepp, fredagen er her, og det er helg!

For min del betyr denne helgen litt forberedende tankevirksomhet til fordypningsoppgaven.
Jeg aner rett og slett ikke hvordan problemstillingen min skal bli, så det blir litt av noen uker med tenking fremover.

Slik det ser ut nå, blir det et eller annet der en kan trekke inn stigmatiseringsbegrepet.

Vel, nok om det....


Det jeg ville skrive litt om er nemlig kaffe.
Kaffe ja.....
Tankene kom da jeg kom over VG sin nettutgave med en liten artikkel om kaffe med følgende overskrift: "Leter du etter den perfekte kaffe?" Du kan lese artikkelen ved å trykke her.


I de siste 5-6 år har Kaffedrikkingen min utviklet seg fra å være normal, som innebar en ca 1-3 kopper kaffe dagen til å bli litt mer "unormal" som ca 4 kopper og oppover.
Ikke en gang har jeg tenkt på hva den "perfekte kaffe" er.

Selvfølgelig kjenner jeg forskjell på smakene, og jeg innrømmer gjerne at det er typer kaffemerker jeg liker mindre, og andre mer.

Friele kaffe er jo på vestlandet et populært merke, og kanskje det merket jeg drikker mest av.
Jeg drikker også en del av merket Ali Kaffe, kaffemerket som etter reklamen visstnok skal kurere "gruff".
Hvilket av disse merkene jeg liker best vet jeg faktisk ikke.

Er disse kaffemerkene merker som kan komme inn i konkurransen om den "perfekte kaffe"?
Tvilsomt....

Vel,

Jeg lurer på hvilke kaffebønner eventuellt kaffemerker som blir brukt mest av på kaffebarene i Norge.
Kan det tenkes at svaret på "jakten på den perfekte kaffe" finnes i en eller annen bitteliten kaffebar i Norge?

Mulighetene er jo der, men jeg ville ikke satset penger på det.

Et søk på internett etter "The Perfect Coffee" eller "The Best Coffe" tyder på at det er mange som vil finne dette ut, og som konkurrerer om denne tittelen.

Kanskje får en aldri svar på dette spørsmålet.

For som det litt rare norske ordspillet om smak og behag sier så klart, "smaken er som baken - den er delt".

Dermed er vel sjangsen høyst tilstede for at verken folk eller kaffeeksperter noen gang blir enige om hva "den perfekte kaffe" er?